Kunst aan de muur, maar hoe? 

Schilderijen krijgen vaak een prominente plaats in huis. 
Hoe zorg je ervoor dat je kunst aan de muur volledig tot zijn recht komt in jouw interieur?

Na het grote succes van de voorjaarseditie van De Volkskrant zijn wij wederom gevraagd voor de rubriek "Kunst aan de muur". Ditmaal niet alleen in De Volkskrant, maar ook in Trouw en het Algemeen Dagblad met zijn zeven regionale uitgaves. Heb je dat artikel nog niet gelezen en wil jij weten welke kleur op de muur achter jouw schilderij of foto past? Volg dan onze eenvoudige kleur achter kunst spelregels.

Hoe zorg je ervoor dat jouw meesterwerk gemaakt is voor jouw huis

Vorige keer lieten we je zien hoeveel invloed de achtergrondkleur van jouw muur heeft op het effect van de schilderkunst in jouw interieur. Ditmaal brengen we het nog een stap verder. We laten je zien hoe je de vertaalslag kunt maken van de verfkleuren op het doek naar de juiste materialen en associaties zodat jouw kunst aan de muur en interieur onlosmakelijk wordt verbonden. Deze ontwerptheorie geldt trouwens ook voor die leuke vakantiefoto boven je bank...

"Een van onze 11 ontwerpregels is: 'Dezelfde kleuren in verschillende materialen'", stelt Marc Müskens, interieurontwerper bij Masters of Interior Design. "Dat doe je door een kleur uit het schilderij te vertalen in materialen of producten, bijvoorbeeld meubilair, gordijnen, verlichting of woonaccessoires. Op die manier kan een schilderij alles in jouw interieur samenbrengen."

"Het is een gemiste kans wanneer kleuren en patronen uit een schilderij niet terugkomen in het interieur. Zoals een schilderij op een witte wand, zonder ook maar een kleurtint terug te laten komen in je huis. Daarom: Dezelfde kleuren in verschillende materialen. Zo bereik je het maximale effect."

Hij neemt de proef op de som met twee bekende werken van Vincent van Gogh: Sterrennacht boven de Rhône en Zeegezicht bij Les Saintes-Maries-de-la-Mer. "Deze hebben gemeen dat er blauw in zit, van nachtblauw tot ijsblauw met accenten groen en geel. De associatie met water is reflectie, transparantie, schittering welke je kan vertalen in glaswerk, een vaas of de toepassing van hoogglans materialen. De sterren kun je vertalen in messing of goud, voor je deurknop of kastgreep, een kaarsenkandelaar of interieurverlichting met meerdere lichtbronnen."

"Bij die koude zee denk je, zeker nu in het najaar, al snel: daar ga ik niet in. Dan is het zaak om van die negatieve een positieve associatie te maken, door bijvoorbeeld te kiezen voor een nachtblauwe sprei op de bank of op bed. Nu associeer je die koude donkere kleur met warm en zacht, en wordt het ineens een heel ander schilderij. Alles komt samen in het schilderij lijkt gemaakt voor jouw interieur."

Voor de kleur van de wand waaraan Sterrennacht boven de Rhône moet komen te hangen, komt Müskens met een verrassend kleuradvies: donkerblauw. "Als de achtergrond dezelfde kleur heeft als van Gogh heeft gebruikt, zul je zien dat het schilderij met zijn sterrenhemel juist het spaarzame lichtpuntje wordt. Zo heb je een stijlvolle en subtiele eyecatcher."

Van Gogh aan de muur

Vincent van Gogh - Sterrennacht boven de Rhône

Vincent van Gogh - Zeegezicht bij Les Saintes-Maries-de-la-Mer

Kunst aan de muur combineren met kleuren en materialen in het interieur

Zoek je meer inspiratie voor jouw interieur met de kleuren groen en blauw?
Bekijk dan één van onze 75 Pinterestborden én volg ons Pinterest. 

Vincent van Gogh over Sterrennacht boven de Rhône, 1888:
"Soms lijkt het me toe dat de nacht kleurrijker is dan de dag. De sterrenhemel is geschilderd bij avond, onder het licht van gaslantaarns. De lucht is groen-blauw, het water diepblauw, de grond lichtpaars. Ook de stad is blauw en paars. Het gaslicht is geel en de weerspiegelingen roodgoud tot groenbrons. Op de groenblauwe uitspanning van de hemel schijnt de grote beer in groen en roze, waarvan de discrete bleekheid contrasteert met de harde goudkleur van het gaslicht.”

Wil jij weten welke kleur op de muur achter jouw schilderij of foto past? Volg dan onze eenvoudige spelregels in dit artikel over welke kleur achter jouw schilderij of foto!

Meer over Zeegezicht bij Les Saintes-Maries-de-la-Mer, 1888:
Van Gogh schilderde dit uitzicht op de zee van het strand, als zandkorrels zijn gevonden in de verflagen. Het werd gedaan in het vissersdorp Les Saintes-Maries-de-la-Mer, tijdens een reis nam hij van Arles in het zuiden van Frankrijk. In aanvulling op het blauw en wit dat hij geborsteld op het doek met gedurfde slagen, gebruikte hij groen en geel voor de golven. Hij paste deze kleuren met een palet mes, netjes vastleggen van het effect van het licht door de golven. Van Gogh was enthousiast over de kleuren van de Middellandse Zee. Hij schreef dat het ' heeft een kleur als makreel, met andere woorden, veranderen-je weet niet altijd of het groen of paars-je weet niet altijd of het blauw-omdat een seconde later, de veranderende reflectie heeft genomen op een roze of grijze tint ‘.

Met speciale dank aan Aafke Wolterick, officemanager van onze vakcollega Kate Hume, voor het beschikbaar stellen van hun prachtige moodboard met de toegepaste materialen en kleuren van hun project in Duitsland. In onze ogen was er geen betere concrete vertaling deze twee schilderijen naar dit basisconcept voor dit kleurrijke interieurontwerp.  
Wil je de gehele fotoshoot zien van Elbphilhamonie in Hamburg kijk dan op: www.katehume.com.

Vorige
>